Chronische Pijn

Het belang van pijn:
Iedereen heeft wel eens pijn. Pijn kan hevig of zeurderig zijn, voorbijgaan, aanhouden of toenemen. Pijn is een belangrijk signaal en is in de eerste instantie nuttig. Het waarschuwt ons dat er iets niet in de haak is. Het kan zijn dat iets in of aan ons lichaam beschadigd is of overbelast wordt. Het wijst ons op een mogelijke verwonding, ontsteking of ziekte en het zorgt ervoor dat we maatregelen gaan treffen om onszelf te beschermen en de oorzaak van de pijn te bestrijden. Als de pijn echter langer aanhoudt dan 3 tot 6 maanden dan spreekt men van chronische pijn en heeft het geen signaalfunctie meer. De oorzaak is dan vaak niet meer aanwezig maar de pijn helaas nog wel. Het is namelijk zo dat als de pijn langer dan 3 maanden duurt, deze wordt verankert in het geheugen oftewel opgeslagen in het onderbewustzijn. Dus volgens het onderbewustzijn hoort dit zo te zijn, net zoals men heeft geleerd te rekenen en 1+1,  2 is zo hoort voor het onderbewustzijn de pijn vanaf dan bij jou.  In het ziekenhuis of van de artsen krijgt men dan vaak te horen: ‘u moet hiermee leren leven’ en wordt doorverwezen naar de pijnpoli. Veel mensen (naar schatting 20%) boven de 18 jaar hebben last van chronische pijnen zoals b.v. hoofdpijn, rugpijn, buikpijn, nek- en schouderpijn, pijn bij artrose, pijn bij kanker,  fibromyalgie enz.

Hoe kom ik daar nu van af?

• Door heel positief te gaan denken en dit ook te blijven doen
  • Door afleiding te zoeken op momenten dat de pijn opspeelt. Vroeger toen we klein waren gaf papa of mama er een kusje op en kreeg je snoepje en ineens was de pijn weg. En zij konden echt niet toveren hoor, maar de aandacht werd afgeleid van de pijn naar het snoepje
  • Door gezond te gaan leven, gezonde voeding en veel bewegen
  • Door geen alcohol of drugs te gebruiken
  • Door de pijn te accepteren en er niet tegen te vechten. Een gevecht kost n.l. energie en deze energie kun je veel beter op een positieve manier gaan gebruiken
  • Door ontspannings- en rekoefeningen
  • Hypnose is uitermate geschikt om het onderbewustzijn te ‘herprogrammeren’ , aan te leren dat die pijn niet meer hoeft.